Clica l'enllaç per col·laborar

dimecres, 9 de juny del 2010

L'estació «provisional», definitiva.Adif deixa entreveure que l'estació definitiva de tren a Vilafant no es farà el 2012, ni a mitjà termini

Noticia escrita pel periodista figuerenc Josep Puigvert a El Punt

Adif ha deixat entreveure que l'estació definitiva del TAV i del tren convencional que s'ha de fer a ponent de Figueres serà un dels projectes que notarà la retallada que aplicarà l'Estat a l'obra pública. I més, si es té en compte que actualment ja es construeix una estació, amb totes les prestacions, a només dos-cents metres d'on s'havia d'iniciar, l'any 2012, l'estació definitiva. Adif ha deixat entreveure que només es farà una estació i aquest fet, afegit a la no concreció del tram nord de la variant del tren convencional, perpetua per força més anys les vies pel centre, l'estació actual i els passos a nivell de l'avinguda Vilallonga i del Fossos.

En aquestes últimes setmanes, responsables d'Adif han fet saber, de manera extraoficial, que l'estació de tren que es construeix a tocar del barri del Culubret de Figueres serà més temps operativa del que es preveia inicialment, que era per un període de tres anys. D'alguna manera, i segons ha pogut saber aquest diari, han dit que l'estació definitiva, prevista pel 2012, no es farà a mitjà termini i, per tant, la nova xarxa ferroviària de Figueres quedarà incompleta en molts aspectes. Això vol dir que un cop s'acabin les obres que s'estan fet actualment a Figueres i Vilafant i que són l'estació provisional, un tram de la variant del tren convencional que acaba a dos quilòmetres de l'estació i la línia del TAV, ja no se'n farà cap més. En la planificació inicial es preveia, el 2012, fer l'estació definitiva i completar els dos quilòmetres de variant fins a aquest punt. Per més endavant, però sense data, quedava fer sis quilòmetres més de variant –el tram nord, que aniria des de l'estació fins a Vilabertran– i d'aquesta manera poder treure els passos a nivell del mig de la ciutat, que és un objectiu que es persegueix des de fa més de tres dècades. Ara ja hi ha qui diu que s'haurà d'esperar una altra dècada més, com a mínim, per resoldre-ho.

La situació econòmica i el dèficit públic de les institucions, doncs, pot acabar afegint un nou nyap a Figueres com és tenir una xarxa ferroviària inacabada a ponent i que s'afegeix al problema de la perpetuació dels passos a nivell al mig de la ciutat.

Massa serrells oberts

El nou traçat per ponent es va projectar amb molts serrells oberts. Quan el va acordar el Ministeri de Foment amb l'Ajuntament de la ciutat, encapçalat per Joan Armangué, i el govern de la Generalitat, quedaven massa elements sense concreció, especialment el tram nord de la variant del tren convencional, i tampoc s'acabava d'entendre com l'Estat estava disposat, en el període de només dos anys, a construir dues grans estacions a dos-cents metres de distància l'una de l'altra i amb una inversió superior als cinc milions d'euros per a cada un dels edificis.

La pressa per reduir la indemnització que ha de pagar a la societat privada TP Ferro per no haver tingut operatiu el tram del tren d'alta velocitat de Barcelona a Figueres aquest any, va fer que l'Estat convertís en prioritari construir un tram de la variant del tren convencional, des del Pont del Príncep fins a la carretera N-260, a Vilafant –que ja està finalitzat– i una estació, que s'acabarà aquest any. Aquesta havia de ser operativa tres anys, fins que es construís la definitiva, situada 200 metres més al sud. Aquest era el lloc on els ajuntaments volien que anés l'estació en ser de més fàcil connexió viària. Però l'Estat ja havia iniciat la tramitació de la que es fa ara i no podia endarrerir més els terminis perquè això suposava haver de pagar més indemnització econòmica a TP Ferro. Es va acordar fer-la amb el compromís de substituir-la al 2012. Del segon edifici ja hi ha els estudis informatius i, inicialment, aquest estiu es volien posar a informació pública.
Reunió amb el ministre de Foment

A l'Ajuntament de Figueres s'han encès totes les alarmes en vista del temor que Foment deixi empantanegades i sense completar totes les obres ferroviàries previstes. Aquesta situació s'afegeix a la preocupació que ja hi havia pel retard en els accessos viaris que ha d'executar la Generalitat i que han de possibilitar una bona mobilitat des dels pobles de la comarca cap a l'estació sense carregar més l'actual xarxa urbana. Per això en les properes setmanes el govern municipal vol demanar dues reunions: una amb el ministre de Foment, José Blanco, o un alt representant per saber quina és la voluntat final pel que fa a l'estació definitiva i a tota la inversió pública prevista inicialment a la xarxa ferroviària i, una altra, amb el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, pel mateix tema.

El cert és que, ara per ara, a la zona de l'estació provisional es treballa amb molta intensitat. Al marge de l'edifici, la constructora Sacyr també ha començat a treballar en els accessos des del barri del Culubret. L'estació que es fa és un edifici de 1.260 m² de superfície distribuïts en una sola planta de 69 metres de llarg i 24 d'ample. Consta de dos volums, a diferents altures. Al més alt hi haurà l'accés principal, el vestíbul amb els punts de venda de bitllets i atenció al client i una cafeteria restaurant amb terrassa exterior.


APRECIACIÓ:
Estaran contents aquells que volien dues estacions a Figueres i que han tractat al nostre barri com si no fossim Figueres i no tinguessim dret a infraestructures. Figueres creix, encara que hi ha qui no li agradi.
La noticia no hem sembla malament. Quin dispendi primer una estació i al cap de dos anys una altra. Que ens hem tornat boijos???I l'estació de tren convencional, ja se la poden quedar. Coneixeu la quantitat de terreny i naus abandonades a l'estació que és niu de delinqüència i prostitució masculina (xaperos) amb la total deixadesa de RENFE i amb la inoperativitat i la tolerància de l'Ajuntament.
Terrenys i edificis abandonats, Figueres dividida per una via, pasos a nivell de la vergonya,............ No ho volem tot això.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada