Clica l'enllaç per col·laborar

dilluns, 12 d’abril del 2010

L’Alt Empordà exigeix bons accessos a l’AVE de Figueres

12/4/2010 PROJECTES PENDENTS // UNA ESTACIÓ MAL COMUNICADA
L’Alt Empordà exigeix bons accessos a l’AVE de Figueres

1. • Recorden que és l’entrada a Catalunya pel nord i que la usaran més comarques
2. • Set alcaldes firmen un manifest i avisen que l’estació s’acabarà a finals d’any

Quan falta una mica més de mig any perquè Adif finalitzi l’estació de l’AVE de Figueres (Alt Empordà), l’únic accés a la terminal és un trist camí de carro que aviat serà degudament urbanitzat per garantir la connexió amb la ciutat. Els projectes per enllaçar la nova estació amb les futures autovies A-2 i A-26 (que han de facilitar l’arribada dels viatgers des de l’oest i el sud) han caigut en sac foradat, ja que el Ministeri de Foment vol refer aquests trams per incorporar-hi algunes millores. Davant d’aquesta situació, el preu que hauran de pagar Figueres i la comarca per l’arribada de l’AVE serà un col·lapse monumental per l’augment del trànsit en una ciutat saturada, per on cada dia circulen uns 100.000 vehicles. Un fet absurd que ha impulsat set alcaldes de les principals localitats de l’Alt Empordà a firmar una manifest per exigir a la Generalitat una solució urgent a aquest problema.
Els municipis de Figueres, Roses, l’Escala, la Jonquera, Llançà, Castelló d’Empúries i Vilafant jutgen prioritari que el Govern prolongui la C-31 (que connecta Figueres amb la Bisbal) amb la finalitat de facilitar l’arribada a la terminal des del sud. L’altra mesura que es considera urgent és la construcció d’un túnel sota el castell de Sant Ferran, per connectar l’estació amb la N-2. Aquesta obra, amb un pressupost d’uns 30 milions d’euros, milloraria l’accés dels viatgers procedents del nord de l’Alt Empordà i, a través de la construcció d’una ronda urbana, el de les poblacions de l’est, des de Roses a Portbou.
L’alcalde de Figueres, Santi Vila (CiU), va reconèixer que, encara que la Generalitat acceptarà iniciar immediatament el procés administratiu per efectuar les dues obres, la tramitació dels projectes trigaria com a mínim dos anys abans que es poguessin començar els treballs. Un termini dramàtic si es té en compte que la previsió és que l’estació atregui cada any un milió de passatgers. «Estem molt preocupats perquè tenim la garantia que comptarem amb una estació amb les prestacions adequades, però sense els accessos necessaris per cobrir les necessitats de la comarca i d’altres territoris que es beneficiaran de la seva posada en marxa, com ara la Garrotxa i el Pla de l’Estany», va afirmar l’alcalde.

CONTRADICCIÓ / Durant la presentació d’aquest manifest, dimarts passat, Vila va destacar la contradicció que, per culpa d’una mala planificació dels accessos, al final s’acabi donant la raó als partits i ciutadans que es van oposar a la construcció de la nova estació als afores de la ciutat (al terme de Vilafant). L’alcalde va recordar que una campanya ciutadana va aconseguir recollir més de 5.000 signatures perquè la terminal de l’AVE s’ubiqués al mateix lloc en què es troba l’actual estació de tren, en ple centre de la ciutat.
L’alcalde va insistir que el model ferroviari que es va proposar a la ciutat basa la seva virtut en el seu caràcter descentralitzat. És a dir, que a l’estar fora del nucli urbà és més accessible per als habitants de la comarca perquè poden arribar a l’estació sense necessitat d’haver de travessar l’urbs. «És un model oposat al de Girona, que té l’estació al centre urbà i que solament beneficia els veïns de la capital», va afegir Vila. «Però sense els accessos adequats, perd tota la seva funcionalitat», va insistir.

1 comentari:

  1. I el vial d'acces de l'Estació cap a la Plaça el Sol? Aquest depen de l'Ajuntament de Figueres i els veïns no en sabem res. Esperem que l'Ajuntament ens informi i s'aprofiti aquesta oportunitat per dignificar la zona de Ponent de Figueres, que a finals d'any esdevindrà la cara de la ciutat envers Europa. No veig que s'estigui afrontant el tema de manera que es mereix per la seva importància.

    ResponElimina